Vervolg - Reisverslag uit Broome, Australië van maaikepieter - WaarBenJij.nu Vervolg - Reisverslag uit Broome, Australië van maaikepieter - WaarBenJij.nu

Vervolg

Door: Maaike&Pieter

06 Februari 2008 | Australië, Broome

Bij deze weer een vervolg op onze reis. Is al een tijdje geleden, we hebben weer veel te vertellen! Was in Kununurra al begonnen, maar had daar veel te weinig tijd, dus nu het vervolg.

Na Adelaide zijn we naar Darwin gevlogen, daar was het echt veel en veel te warm! Zaten we in ons vorige verhaal nog te zeuren over de kou, nu gaan we zeuren over de warmte! Echt heel vies benauwd, een eventueel briesje wat je heel soms voelt is ook ontzettend warm.
Maar goed, Darwin was leuk om sommige punten weer te herkennen, sommige ook niet, zoals de man van het hostel zei, het begint een echte stad te worden.
Na 1,5 dag in Darwin door gebracht te hebben zijn we de auto op gaan halen, niet zonder slag of stoot, we waren om 9 uur 's ochtends bij het depot, was de auto er niet! Stond nog bij de monteur voor reparatie van het slot van een achterdeur en de cd speler... Balen. We konden met een andere auto terug naar het hostel, spullen inladen, uitchecken, boodschappen doen en weer terug naar het depot, was de auto er nog niet. Die man daar weer bellen naar de monteur, na een minuut of 10 kon hij de auto ophalen. Uiteindelijk was die er dan, wel een gaaf ding, erg groot, een 4WD dus en handmatig schakelen, dat hadden we nog niet gehad in Australie, altijd automaten, dus dat werd ff wennen! Spullen weer overgeladen en vertrekken maar. Uiteindelijk dus tussen 12 en 1 weg gereden. Pieter begon en dat was inderdaad even wennen aan het schakelen. Sowieso de gordel aan de andere kant pakken was in het begin al moeilijk, haha! Vanuit Darwin zijn we naar Batchelor vertrokken, daar heeft mijn opa vroeger gewoond en dat was zijn uitvalsbasis tijdens de Tweede Wereldoorlog. Bij aankomst regende het pijpestelen en hebben we een hele tijd onder een afdak zitten overdenken wat we zouden gaan doen. Uiteindelijk een camping opgezocht, maar vanwege het weer maar niet de tent opgezet, zaten in een mooie cabin, met airco, erg lekker!
's Middags werd het toch nog droog en zijn we naar Litchfield N.P. gereden. Daar hebben we nog wat mooie watervallen en termietenheuvels gezien (zelfde als 4,5 jaar geleden!). Toen Pieter 's avonds de tent uitpakte om het een en ander te bekijken, kwamen we erachter dat er geen tentstokken bij de tent zaten!... Dus maar goed dat we een cabin genomen hadden. De volgende dag zijn we in Batchelor op zoek gegaan naar de airstrip waar mijn opa op gevlogen heeft. Daar was niemand behalve een oud mannetje en van hem mochten we over de strip heen rijden, dus dat hebben we natuurlijk gedaan! Daarna verder richting Katherine, onderweg nog een airstrip opgezocht waar mijn opa op gevlogen heeft, McDonald airstrip, daar zijn we de vorige keer met de Kakadu trip ook geweest, was dus sowieso erg leuk om daar nu weer te zijn. Ook daar zijn we over heen gereden. Ook nog op zoek geweest naar overblijfselen uit die tijd, kwam met een wandelende tak op m'n voet uit de bosjes, beestje doet natuurlijk niks, maar ik schrok me een ongeluk!
In Katherine hebben we weer in een cabin geslapen (toen we aankwamen waren de winkels al dicht, konden dus geen nieuwe tent kopen), op een camping een eindje buiten de stad. In de stad zag je erg veel aboriginels, waarbij 2 kerels op een gegeven moment rake klappen aan elkaar stonden uit de delen, dus we vonden het eigenlijk niet zo erg om wat verder buiten de stad te slapen!

De volgende dag in Katherine een tent gekocht en vertrokken naar Kununurra, was een lange rit, vrij eentonig ook. Onderweg gestopt bij het gehucht Victoria River, op zoek naar krokodillen, maar niet gezien! Wel weer overstekende koeien op de weg gehad, blijft leuk en spannend!
Ook onderweg de eerste boab bomen gezien, zijn erg mooie bomen, foto zal het wel laten zien. Bij de grens met WA moesten we door een quarantaine post, waarbij wat fruit en een komkommer weg gegooid moest worden, zonde. En toen waren we in WA! Met wat wij dachten en tijdsverschil van 1,5 uur vroeger, dus meteen horloges verzet, scheelde weer in de tijd. In Kununurra een camping opgezocht en ons nieuwe tentje voor de eerste keer opgezet. Daarna het zwembad in, eerste keer zwemmen in Australie en we waren er ook echt aan toe, want mennn wat is het warm hier! Na het zwemmen werden we opgehaald door het zoontje van de eigenaar om krokodillen te komen kijken...
De camping lag namelijk aan een meer waar zoetwater krokodillen in zitten, de zogenaamde freshies. Dus wij naar de waterkant en ja hoor, daar lagen ze, 3 volwassen stuks en 1 babytje. Maar niks schattigs aan, aan zo'n baby-krokodil! Deze krokodillen werden voorheen gevoerd door een visser, dus ze zijn ietwat getraind in het fotogeniek aan de waterkant liggen! Was wel weer super om te zien, zo dichtbij (maar toch met gepaste afstand en wij op de verhoogde wal!). De vorige keer hadden we alleen de salties gezien, dus hier waren we weer blij mee, kan van het lijstje af gestreept worden!
Slapen was hier echt niet te doen, veel en veel te warm. Dus 's ochtends weer lekker vroeg op! De volgende dag niet veel bijzonders gedaan, lekker gerelaxed bij het zwembad en nog een mooie grote frilled lizard in een boom gezien. Helaas zette hij z'n kraag niet op. Ook was deze dag een tentstok gebroken, na 1 nacht in gebruik te zijn... Maar weer gerepareerd en nu gewoon 1 iets kortere stok in gebruik.
Die avond regen gehad en onweer, het onweer is voor het grootste gedeelte langs ons heen gegaan. Door de regen moest de tent dicht, erg warm...
De volgende dag is de andere tentstok ook gebroken... Dus nu zijn ze allebei weer even lang! We zijn weer vertrokken Halls Creek, onderweg wel 2 floodways gehad waar we doorheen moesten rijden! Van 10 centimeter diep... Dus tot nu toe hebben we die 4WD nog niet echt nodig gehad...
Onderweg wilden we met een helikopter over Purnululu N.P. vliegen met de Bungle Bungle (mooie rotsformaties), maar zij zijn gesloten tot maart i.v.m. de Wet. Dat was wel een tegenvaller. Uiteindelijk zijn we die dag doorgereden naar Fitzroy Crossing. Daar niks bijzonders over te vertellen, behalve dat ze er in het douche/wc gebouw heel veel kevers rond hadden lopen. En dat er weer een tentstok geknapt was...
Maar dat wilden we de volgende dag in Broome gaan regelen.

De volgende dag naar Derby gereden, onderweg een hele grote boab tree gezien die helemaal hol was van binnen.
Vlak voor Derbij zijn we gestopt bij de Boab Prisoner Tree, ook een grote holle boab tree, die vroeger gebruikt werd om gevangenen (lees gevangen aboriginels) bij vast te zetten. Het is me nog niet helemaal duidelijk of ze ook in de boom gezet werden...
Na Derby doorgereden naar Broome en daar direct naar het kantoor van Apollo gereden, wilden het even hebben over de tent zonder tentstokken en de auto waarvan de radio en cd speler het niet doen (terwijl de auto daarvoor dus in Darwin gerepareerd zou worden), maar kantoor was dicht. Dus op zoek gegaan naar een camping en uiteindelijk ook 1 met veel schaduw gevonden. Die dag kwamen we er in de supermarkt achter dat we al die tijd een uur later geleefd hebben. We hadden onze horloges in WA immers 1,5 uur terug gezet, stond ook zo in de Lonely Planet, maar dat had dus maar een half uur moeten zijn! Haha, hoe het kan weten we geen van beide, maar het verklaarde wel waarom sommige winkels om kwart voor 5 al dicht waren terwijl ze eigenlijk tot half 6 open zouden moeten zijn! Waaronder een camping gear winkel, waar we nieuwe tentstokken wilden kopen, maar dat ging dus niet door. Dus maar weer een stok wat korter gemaakt en de tent weer opgezet.

De volgende dag, dat was gisteren, had de tent het zowaar gehouden, geen stokken gebroken. 's Ochtends zijn we Broome ingeweest, we wilden de vliegtuigwrakken bekijken die hier in de haven liggen als gevolg van een luchtaanval van de Jappen in maart 1942. Maar daarvoor moet het tij ontzettend laag zijn. En dat gebeurt in de hele maand februari in ieder geval nog niet. Dan maar op zoek naar voetafdrukken van dinosauriers. Daarvoor is het tij pas over 3 dagen laag genoeg. Dus maar wat mooie plekken bezocht, wilden nog via een unsealed road naar Anastasia's Pool (we hebben toch een 4 WD), is die weg afgesloten. Dan maar via de gewone weg. Wel wat mooie uitzichten gezien, zijn nog naar Cable Beach geweest wat ook een mooi strand is. We kunnen hier alleen niet in de zee zwemmen vanwege de kwallen... Bij terugkomst op de camping bleek er, heel verrassend, weer een stok geknapt te zijn, dus naar de camping gear winkel gegaan en een nieuwe tent gekocht. We rijden nu dus rond met 3 tenten in de auto, waarvan 1 bruikbaar.
Ach ja, that's life!
De rest van de dag alleen maar bij het zwembad door gebracht. Heerlijk!!

Vandaag vertrekken we uit Broome, richting Port Hedland, maar daar zullen we vandaag waarschijnlijk nog niet arriveren. Het zal ook wel weer even duren voordat we weer van ons kunnen laten horen, dus jullie zullen het hier weer even mee moeten doen!

Groetjes Pieter en Maaike

• 06 Februari 2008 - 12:30

Norbert:

Ha Maaike en Pieter,
    Fantastische reis, hoor. Geniet ervan!
    Mooie foto's.

• 06 Februari 2008 - 17:23

Noor:

He maaik en pieter,

Mooie auto!!! Bijna net zo mooi als de golf... Veel plezier! Liefs noor

• 06 Februari 2008 - 19:55

Siske:

Hoi Maaike en Pieter

Wat een tegenslagen zeg... maar jullie leven echt als aussies... no worries!! Goed bezig! Maar maaike ik ben nu ook onwijs jaloers op jou zoals jij op mij was! We wissen elkaar lekker af, als je terug bent ga ik weer naar Aussie okay!

Geniet er nog even van jullie, ik kijk wel naar de super mooie foto's!

Liefs Siske

• 11 Februari 2008 - 10:13

Bart:

He Maaik en Pieter,

Bedankt voor jullie kaartje! Leuk om te hebben na terugkomst van de wintersport..geniet nog maar goed van het Australische! De verhalen zijn weer mooi als altijd..bij die airstrip is eigenlijk niets te zien, maar geeft toch een apart gevoel he! Voor mij wel in ieder geval..

Veel plezier nog!

Bart

• 13 Februari 2008 - 20:39

Paula:

Hi Maaike en Pieter

Leuk om jullie avonturen mee te lezen. Mooie foto's, wel veel verschillende en leuke dieren gezien!
    Tot snel al weer, dus geniet ervan.
    Liefs Paula

• 15 Februari 2008 - 16:22

Linda Vermeer:

G'day Pieter en Maaike,

Hartstikke leuke om jullie verhalen te lezen, kan het me ook zo levendig voorstellen! Geniet ervan! Liefs Linda

• 18 Februari 2008 - 22:07

Jan:

Hoi Maaike en Pieter,
    Hartstikke mooie reis! Wil ik ook. Volgens mij moeten jullie 2 tenten weggooien, of zie ik dat verkeerd?
    Neem voor mii maar een freshie en een saltie mee. okay?
    Groet,
    Pa