Wat een weer weer. - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van maaikepieter - WaarBenJij.nu Wat een weer weer. - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van maaikepieter - WaarBenJij.nu

Wat een weer weer.

Door: Maaike

19 Februari 2004 | Nieuw Zeeland, Taupo

Hoi!

Toch weer even een kort berichtje.
Ik weet niet of mensen in Nederland bekent zijn met het weer in NZ op dit moment, maar het lijkt Nederland wel!
Er heerst hier een storm die ze in geen 100 jaar gehad hebben. Op het Noordereiland zijn rivieren overstroomd, dorpen totaal afgesloten van de buitenwereld met geen stroom, water enz.

Ook het zuidereiland heeft last van het weer en wij dus ook!
In Kaikoura hadden we een aantal dagen 'gereserveerd' om walvissen te kijken en met dolfijnen te gaan zwemmen. Op onze aankomstdag was het zwemmen direct al gecanseld, vanwege een te ruwe zee. Dus maar opgegeven voor de walvissen, op het laatste moment ook gecanseld. De volgende dag ook. De dag daarop konden we mee met de walvisboot, niet gecanseld en 4 walvissen gezien! Helaas kan je vanaf de boot maar 5% tot 10% van de walvis zien, maar het was toch geweldig!

De dag daarna, onze laatste dag (dachten we) konden we mee met het zwemmen maar werd ons al verteld dat de vooruitzichten er niet goed uitzagen, m.b.t. het weer. We zijn om 5.00 uur opgestaan, om 5.30 gebeld om te horen te krijgen dat het dus inderdaad wéér gecanseld was. Dus toen zijn we maar weer naar bed gegaan!
Helaas hebben we dus niet met dolfijnen kunnen zwemmen, erg jammer, maar meteen een reden om weer een keer terug te komen!

De volgende dag dachten we de oversteek naar het noordereiland te gaan maken, is de ferry gecanseld!!! De dag daarvoor had de ferry 6 uur gedaan over de oversteek, normaal duurt dat 3 uur! Gelukkig konden we de volgende dag wel gaan, met aardig hoge golven! Lang leve de anti-zeeziek-pilletjes.

Gisteren (woensdag) hebben we de nacht in Napier doorgebracht, in een hostel wat tot 1993 een gevangenis was! Inmiddels is het een hostel geworden, waarbij de eigenaar probeert om de gevangenis zoveel mogelijk 'in ere te houden'. We hebben ook een rondleiding gehad, er liggen 2 graven in de gevangenis en 1 daarbuiten, onbekenden met alleen R.I.P. vermeld, want in de gevangenis verloor je vroeger je identiteit. Ze zijn ook rechtop begraven omdat op deze manier de ziel geen eeuwige rust vindt.
Wat voorheen cellen waren zijn nu omgedoopt tot kamers, met wel het uiterlijk van een cel. Dus geen poespas in de kamer, kleine kamers en nog de oude deur!
Vorige week schijnt een jongen in de tv kamer te zijn gaan liggen omdat hij het er teveel vond spoken! Er werd ons verteld dat meer mensen soms meenden iets te horen, in de trant van voetstappen e.d.
Natuurlijk wilden Pieter en ik ook in zo'n 'kamer' slapen. Onze kamer was wat groter en ook iets meer aangepast, maar nog wel tralies voor het raam en de oude celdeur nog in gebruik.

Wat heb ik beroerd geslapen!!!
Het gordijn heeft echt veel heen en weer bewogen, ik gaf de schuld aan de wind (terwijl ik tot m'n neus onder de dekens lag). De volgende ochtend bleek het raam maar op een heel klein kiertje te staan, te klein om dat gordijn zo te laten bewegen! De deo van Pieter was ook omgevallen, midden in de nacht, doodeng en eigenlijk ook heel vreemd. Nog wat meer vreemde geluiden gehoord, al met al een hele ervaring en ik doe het ook nooooooit meer!!! (Ik vond het eigenlijk wel leuk, afz. Pieter)

Vandaag zijn we in Taupo aangekomen waar we 3 dagen blijven, want we willen hier gaan skydiven. Maar, je voelt het waarschijnlijk al aankomen, het weer speelt daarin een grote rol. En laat dat weer op dit moment nou niet zo best zijn! Vandaag is het niet doorgegaan, morgen gaan we weer een poging wagen.
Want we kunnen dit land niet verlaten zonder een extreme activiteit gedaan te hebben.

Tot zover een korte update en voor wie zich daar alvast op voor moet bereiden, vandaag over precies 2 weken zijn we weer thuis! Hmmmmmm...

Groetjes Pieter en Maaike

• 19 Februari 2004 - 08:23

Esther:

Balen van t weer zeg!! Ik hoop voor jullie dat t skydiven toch nog door kan gaan!! Wel gezellig dat jullie er alweer bijna zijn

• 19 Februari 2004 - 08:47

Mama S.a.:

hier bijna carnaval,dus weer koud.pietje controleer jij het elastiekje even voordat je gaat bungyjumpen.dat waren ratten maaike heb jij je tenen gecontroleerd!!!
    tot smnnen geniet nog maar even en voorzichtig tot heeeeeeeeeel gauw liefs

• 19 Februari 2004 - 10:56

Linda:

Oh wat spannend in die gevangenis, zou helemaal niks voor mij zijn....
    Maar het skydiven wel! Ik hoop echt dat jullie nog kunnen gaan springen want dat is zooooooooooo ontzettend gaaf.
    Zaterdag gaan we weer lekker carnavallen bij Lisette. Komen jullie net 2 weekjes te laat voor naar huis, da's jammer, maar tot snel.

• 19 Februari 2004 - 15:08

Mama S.a:

vanavond schooiersbal had voor de eerste keer sinds jaren nu legaal kunnen gaan en ook zonder verkleden. haha xxx

• 22 Februari 2004 - 15:44

Marlies:

nog steeds in Taupo? al spannende dingen gedaan daar? of zitten er vier armen in het gips en kunnen jullie niet meer typen?